woensdag 27 juli 2011

27 juli: papierwerk

Om meteen de klassieke vraag te beantwoorden: het gaat goed.

Ik ben druk bezig met solliciteren (tot nu toe zonder succes, maar kom) en papieren in orde krijgen.

Zo had ik me bijvoorbeeld niet uitgeschreven in België. Omdat het Britse immigratieforum gezegd had dat dat niet nodig was. Nu ik hier ben snap ik dat die Engelsen het concept "uitschrijven" niet begrijpen. Dat bestaat hier niet. Je hoeft je gemeente helemaal niet te laten weten 'hallo ik woon hier' en er komt geen wijkagent langs om je adres te checken. Dat past niet in de privacycultuur. Vinden ze stalking. Big brother is watching you, etcetera.

En dus moet ik me toch uitschrijven. Ik kan namelijk niet bewijzen dat ik hier woon als ik dat niet doe. En dat geeft problemen. Zo kan ik geen bankrekening openen want daar heb je een adres voor nodig. Ook mijn national insurance aanvraag gaat afgewezen worden om dezelfde reden. Maar de treinticketjes zijn gekocht, dus ik ga toch. Dagje Nottingham verkennen.

Ik heb dus contact opgenomen met de ambassade en ondertussen is mijn uitschrijvingsdocument onderweg naar België. Daar wordt het dan uitgevoerd en formulier 8 wordt naar de ambassade terug gefaxt en met de post opgestuurd. En dan kan ik mij in Engeland gaan inschrijven. En een document "Bewijs van woonst" krijgen. En een bankrekening openen en (opnieuw) een insurance number aanvragen.

Volgens de attaché zou het tamelijk snel in orde moeten zijn.

Voila, veel papier, maar wat moet, dat moet.

Het allermoeilijkste is aan mijn schoonfamilie uitleggen hoe dat nu precies zit. Want die snappen er nog altijd niks van "Registering? WHY?".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten