maandag 27 juni 2011

27 juni: Hot town, summer in the city

En daar zit je dan, op een terrasje met een ijsje met verse aardbeien en een tropisch guavasapje en je hebt het over hoe fantastisch een zomerende stad wel niet is. Euforie als je een schaduwplekje vindt, kijken naar jongleurs in het park en kijk kijk een bv! Tiens, heeft die terug een lief?

Zomer in de stad is zinderend, energiek en altijd weer wat anders. Met evenementen alom. Straattheater, festivals, feestmarkten... Met een heerlijke overvloed aan winkels waar je solden kan scoren en de cafés die hun huisgemaakte ijsthee weer op de kaart zetten. En de tapasbar die goed te doen heeft.

En toch wordt er massaal naar de kust getrokken als het zonnetje zich laat zien. Ik bedank vriendelijk. De Vlaamse Kust (ik heb goed opgelet, Kris Peeters...) is niks voor mij. Het is me te druk. Dan heb je nog al die opeengepakte lijven met zonder kleren aan. En dan heb ik nog niet over de schandalige consumptieprijzen. Een guavasapje zou er niet inzitten. Nee merci dus. Ik kan het nu eenmaal niet appreciëren. Sterker nog, ik vermijd "de zee" als de pest in de zomer.

Als het weer wat mooier is, trek ik de stadskernen in. Het maakt me niet zozeer uit welke. Zomer is overal schitterend.

Van de hak op de tak: in Engeland is geen zomer. Nou ja, heel soms wel. Maar meestal is het gewoon grijs. Winter, zomer, het scheelt een graad of 10. Maar daarmee is het dan ook gezegd.

Market Harborough is geen stad. Een groot uitgevallen dorp misschien. Een park hebben ze. Ijsjes ook. Guavasap koop je er gewoon in de supermarkt. Maar terrasjes, die zijn wat zeldzamer.

Maar dat geeft niet. Als er geen "summer in the city" is, dan kom ik toch gewoon op vakantie naar exotisch België?

2 opmerkingen:

  1. misschien dat we u vanaf volgend jaar dan eindelijk nog eens zien in de zomer ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tien jaar geleden een tiendaagse roadtrip gedaan langs de Zuidengelse coast en superweer gehad, geen druppel regen gezien (in september !!!)

    BeantwoordenVerwijderen